Biologipraksis hos naturvernforbundet 2

Logo grønn stor RGB

Jeg heter Linn Vassvik og går nå på mitt tredje år på en bachelor i biologi. Dette siste semesteret mitt har jeg valgt å ha yrkespraksis i biologi, BIO298. Jeg fått tildelt praksisplass hos naturvernforbundet, noe jeg er veldig glad for!

Naturvernforbundet er en organisasjon som fremmer kunnskap og løsninger som ivaretar naturen og skaper et energismart samfunn i balanse med naturen. Og det er dette jeg skal få lov til å arbeide med denne våren.

Jeg har vært i kontakt med naturvernforbundet og fått ett innblikk i hva jeg skal gjøre. De to hovedtingene jeg skal være med på er å arrangere naturlig onsdag, med naturen i litteraturen som tema, og to naturgledeturer hvor jeg skal være guide.

Dette er ting som er helt nye for meg, jeg har aldri vært aktiv i en organisasjon før, eller hatt noen som helst form for lederstilling i noe. Kan si jeg gleder meg, samtidig som jeg er veldig spent.

Jeg har fått muligheten til å være med på en sosial kveld med middag og planlegning av de kommende arrangementene denne våren sammen med naturstudentene, og et møte med naturmangfoldgruppa, for å få ett innblikk i hva de driver på med. Det virker utrolig spennende.

Via naturgledeturene jeg skal arrangere skal jeg spre glede og fakta om naturen her i nærområdet i Bergen. Vi skal da besøke et bestemt område og jeg skal guide (prøve i hvert fall, hehe) og fortelle litt fakta og svare på spørsmål og slikt. Jeg har snakket litt sammen med naturstudentene for å høre hvor de vil dra, og foreløpig er det arboretet og botanisk hage på milde, temperert regnskog på fana, tur over vidden og en plass med fjære som er ønskelig.

Hvis alt går etter planen blir første turen til den tempererte regnskogen på Fana. For at det skal kunne kalles en regnskog så må det være mellom 1700 og 2000mm nedbør i året, Bergen ligger nå på 2300mm nedbør i året, og her på Vestlandet kan du finne det som kalles kystregnskog. Det er ikke akkurat den tempererte regnskogen her i Norge vi tenker på når vi hører ordet «regnskog», så det kan bli utrolig spennenes å se hvordan den ser ut.

taakeskog1taakeskog2