Biologipraksis – en prøvesmak på virkeligheten 1

Hei! Jeg heter Åshild Idsø, jeg er 26 år, og er for øyeblikket på mitt fjerde år på biologistudiet ved Universitetet i Bergen, ett studie jeg trives fantastisk godt på.

Jeg ikke alltid visst at det var dette jeg ville gjøre. En kan si at det har vært relativt stor bredde i hva jeg ville bli når jeg ble stor; først ville jeg bli bilmekaniker, så psykolog, så journalist og så frisør. Etter litt prøving og feiling på videregående tok jeg heldigvis til vett, avsluttet frisørstudiet og begynte på allmenn påbygg. Her ble jeg introdusert for biologi gjennom Biologi 1, som var obligatorisk valgfag på den knøtt lille skolen jeg gikk på. Istedenfor introdusert vil jeg heller kalle det gjenforent, for jeg har vell alltid vært over gjennomsnittlig interessert i naturen og de dyrene som lever der. Det jeg ble introdusert for var likevel muligheten for å studere biologi, og det å bli biolog.

Jeg gikk derfor inn i dette studiet med friskt sinn og, som jeg tror de fleste biologistudenter kan gjenkjenne seg i, en drøm om å redde verden (eller i mitt tilfelle regnskogen). Noe heller frimodig må jeg vell innrømme at det ikke tok lang tid før dette målet var redusert til å gjøre det bra på neste eksamen, og det å være «flink» student. Så nå er jeg her, snart halvveis i min mastergrad, over halvveis til 50, uten særlig erfaring og ingen snøring om hva jeg faktisk skal bli når jeg blir stor. For hva vil det si å arbeide i forvaltning, som rådgiver eller som forsker? Og er det noe annet jeg kan gjøre?

Dette er årsaken til at jeg valgte å ha praksisemnet BIO299 i år. Jeg ser på dette som en god mulighet til å skaffe meg erfaring, stifte bedskjentskap, og få et innblikk inn i det virkelige livet som biolog.

NVFJeg har fått praksisplass ved Naturvernforbundet (NVF), Hordaland. Dette er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon, grunnlagt i 1914, og en super arena for å treffe nye mennesker som arbeider og brenner for miljø- og naturvern. NVF arbeider med en rekke saker innen miljø- og naturvern, med spesielt fokus på naturvern, klima, energi og samferdsel (sjekk gjerne ut deres hjemmeside www.naturvernforbundet.no dersom du er interessert i å lese litt om hva de jobber med). Jeg har vært aktivt medlem siden i fjor (en del av min; «nå må du skjerpe deg og faktisk gjøre noe betydningsfullt med utdannelsen din-prosessen»), og det å i tillegg være praktikant hos dem tror jeg vil gi meg et ekstra godt innblikk i deres arbeid, og hvordan organisasjonen drives.

I løpet av våren vil jeg ha to hovedoppgaver, jeg skal arrangere, «Naturlig Onsdag», et møte som arrangeres av NVF første onsdag hver måned, samt to «naturgledeturer» som skal organiseres i forbindelse med at det er friluftslivets år. Her vil jeg også få prøve meg som turleder.

• «Naturlig Onsdag» er et arrangement som holdes fast første onsdag hver måned, hvor NVF inviterer til en kveld med faglig fokus og engasjement. Temaet for de faglige innledningene vil variere fra gang til gang. For møtet 3. Juni er temaet økosystemtjenester, med fokus på de økosystemtjenestene vi har her på Vestlandet. Dette er et svært interessant tema som jeg kunne skrevet masse om, og som jeg derfor vil dedikere et helt blogginnlegg til litt senere i løpet. Jeg arbeider for tiden med å få tak i en foredragsholder.
  • «Naturgledeturer» er turer som har den overordna målsetningen å øke bevisstheten rundt verdifulle naturområder som finnes i nærheten av der folk bo, samt sette fokus på gleden av å være ute i naturen. Naturmangfoldgruppen i NVF vil i løpet av våren arrangere to slike turer, hvor målgruppen er barnefamilier. Her vil jeg arbeide for å skape fokus på naturen, ved å legge opp for faglige innspill tilrettelagt det området turene vil legges til. En av turene er satt til Arnaelva, hvor vi skal få delta i yngelutsettingen i mai.

Jeg ser fram til å arbeide videre med dette, og andre oppgaver som måtte komme.