Naturgledetur til Kanadaskogen: sopp, urskog og hule eiker

Søndag 18. oktober var det tid for naturgledetur til Kanadaskogen. I samarbeid med Birthe fra Kanadaskogens venner, hadde jeg og Linn (tidligere biologipraktikant i Naturvernforbundet) utarbeidet en natursti rundt Krokatjørna for både barn og voksne. Vi hadde krysset fingrene for fint vær de siste ukene, og heldigvis var værgudene på vår side og stiltDSC_0133e med sol og blå himmel hele dagen! Kan heller ikke si noe på oppmøtet, det kom mye mer folk enn forventet i alle aldre, noe som var veldig positivt overraskende. Supert at lokalbefolkningen utnytter seg av slike tilbud og tar seg en tur ut i vakre Kanadaskogen! På bildet til høyre ser dere bakevarer vi fikk sponset som overskuddsproduksjon av Godt Brød, tror både store og små satte pris på det 😉

Spørsmålene i naturstien knyttet seg i hovedsak rundt naturmangfold og klima/miljø-spørsmål. Dette er temaer som er veldig aktuelle, og viktig å bevisstgjøre folk på. En natursti er derfor en super måte å informere folk om f.eks. klimaspørsmål og naturmangfold/dyreliv som folk ofte tar for gitt, dessverre. Vi hadde blant annet spørsmål om problemstillinger knyttet til oppgravingDSC_0136 av myr og utslipp av CO2, noe folk flest ikke har særlige kunnskaper om. Det er viktig å ta stilling til slike saker, så derfor var det fint at vi kunne bruke det i en natursti for både barn og voksne, til å spre kunnskapen videre!

Vi hadde også med oss Eilif og Gunn fra soppforeningen her i Bergen, som stilte opp som soppkontrollører. På forhånd oppfordret vi folk til å plukke i kurv/papirposer, da plastikk er skadelig både for naturen (rydd opp etter dere folkens ;-)) og soppen. Det var mange som benyttet seg av muligheten til å få kontrollert soppfunnene sine. Ikke alle hadde lykken, men en del fant sopp som var spiselig! Fikk inntrykk av at dette var noe som var veldig gøy for de som utnyttet sjansen.

Soppkontrollørene informerer!

Nå har jeg vært hos Naturvernforbundet litt over en måned, og jeg trives veldig godt så langt. I forrige uke var jeg og på møte i naturmangfoldsgruppen, som er en av de aktive gruppene innenfor Naturvernforbundet. Synes det er veldig gøy og interessant å være med på slike ting, for å se og høre litt mer om biologien benyttes i praksis. De tar også stilling og skriver høringsuttalelser til viktige naturvernsaker, blant annet utbygging av forskjellige vassdrag rundt om i Hordaland. Det er ikke før etter jeg begynte praksisen min her jeg har innsett hvor viktig det er å engasjere seg i klima- og miljøspørsmål for å verne om naturen, det hjelper ikke å sitte hjemme på sofaen i hvertfall! Om du har lyst til å bli aktiv i debatter om naturvern, er naturmangfoldsgruppen her i Bergen et godt sted å starte.

Til neste gang!

Inga