Marie – Nordahl Grieg videregående skole 2

Da mine veiledere informerte meg om muligheten til å ta yrkespraksis som et fag i vår, var det ingen tvil om at dette var noe jeg ville prøve meg på. Etter en treåring bachelor fra University of Edinburgh som var ekstremt teoretisk anlagt, med hundrevis av pensumsider i uka, var jeg lite motivert til å fortsette i samme løp.

Det er ikke så alt for mange år siden jeg selv gikk på videregående, og det var også der jeg fant ut at jeg ville bli biolog når «jeg ble stor». Dette var mye takket være en engasjert og energisk biologilærer. Det var hans mange fortellinger om de rare skapningene som finnes på vår planet, samt interessante fakta om hverdagslige ting, som gjorde at jeg alltid gikk fra timene hans med en pirrende nysgjerrighet på å lære mer. Gleden i å reise, samt ønsket om å studere i utlandet resulterte til slutt med at jeg flyttet til Edinburgh, Skottland for å ta deler av utdanningen min.

Til nå har jeg en bachelor i biologi med fordypning i Zoologi fra University of Edinburgh, jobbet som frivillig forskningsassistent i Indonesia samt jobbet som dyrepasser i Dyreparken i Kristiansand. Nå holder jeg på med en master i Biologi med feltarbeid i Montpellier i Sør-Frankrike.

11751966_10152980512332304_2558309294823888102_n

Med en bachelor i Biologi kan du blant annet jobbe som dyrepasser i Dyreparken i Kristiansand

10572012_10154669852640438_7446320464542472689_o

Eller reise til andre siden av kloden og jobbe med forskere fra hele verden

Siden jeg (som mange andre) ikke helt vet hva jeg vil jobbe med etter endt master hadde jeg veldig lyst til å prøve meg innenfor utdanningssektoren. Jeg var heldig og fikk plass ved Nordahl Grieg VGS, hvor jeg skal være med i biologitimene i biologi 1 og 2. I skrivende stund har det fortsatt ikke blitt lagt noen spesifikke planer mtp hva som blir mine oppgaver, men jeg håper jeg får lov å være med som hjelpelærer når elevene skal ha lab og feltarbeid

.nordahl-grieg-vgs-_702x348_

Nordahl Grieg VGS

Personlig mener jeg at lærere er noen av de viktigste menneskene vi har i vårt samfunn, og at det derfor er utrolig viktig at mennesker som klarer å formidle sitt engasjement for faget får muligheten til å inspirere barn og unge. Det er også viktig at man fokuserer på hva hver enkelt elev er flink til, og hjelpe de som har fort for å falle på utsiden. Man vet aldri hvem som kan være den neste Nobelspris-vinneren!

Jeg håper at jeg kan spre mitt engasjement for biologi som videre utdanning til elevene og åpne øyene deres for mulighetene i denne retningen. Mitt håp er også å kunne løfte hodene på de elevene som har fort for å «gi opp» når de ikke får ting til; jeg ble selv fortalt av min engesklærer at jeg aldri kom til å bli god i engelsk, men fem år senere studerte jeg i utlandet på engelsk, på et av verdens beste universiteter!

Nordahl Grieg VGS – jeg gleder meg til å møte dere alle sammen!

Marie Danielsen