Blogginnlegg #1

Så var en tatt opp i BIO298 – Yrkespraksis i Biologi, og må starte sin karriere som blogger.

Jeg heter Johannes, er 22 år, og tar for tiden en bachelor i det som heter Miljø- og Ressursfag ved Universitetet i Bergen. Det er et såkalt «tverrfaglig» bachelorprogram, selv om det ikke virker som universitetet helt har funnet ut av hva det vil si at en linje er «tverrfaglig». De ulike instituttene og fakultetene er visst ikke så vant til å samarbeide om de samme studentene, så vi må nå i hvert fall velge oss en spesialisering, så vi ikke blir altfor unormale. Som min spesialisering har jeg da valgt biologi, i tillegg til at jeg tar en del geografi-fag (prøver å opprettholde et snev av «flerfaglighet» i hvert fall»), og BIO298 var en naturlig fortsettelse av denne spesialiseringen ettersom jeg foreløpig har tatt en del introduksjons-emner så langt i graden min.

Jeg er en aktiv type som er glad i å være ute og drive med litt praktisk arbeid i tillegg til lesesal-sittinga så jeg har valgt alle de emnene som har inneholdt feltkurs, både i biologi og geografi så langt, og BIO298 så også først ut som en god mulighet for å få enda litt mer utetid i løpet av studiene. I tillegg til å kunne få tilbringe litt mer tid ute i den naturen jeg jo faktisk ønsker å lære mer om ved å studere, har jeg søkt meg inn på BIO298 for å sjekke ut om det er noe interessant og morsomt å jobbe med som biolog der ute. Jeg har jo, som sagt fortsatt en grei flerfaglighet i graden min, og om det viser seg at det å jobbe som biolog i arbeidslivet bare er tørt og nerdete og ikke har noe særlig å gjøre med den levende naturen å gjøre sånn i hverdagen, er det jo fint å prøve det litt ut før jeg spesialiserer meg videre.

Når det er sagt er det jo utrolig mange ulike måter en kan jobbe som biolog på, og enda flere felter innenfor dette brede faget en kan dykke ned i, så utplassering hos en spesifikk bedrift vil forhåpentligvis gi meg en ny pekepinn på hvor jeg vil fortsette både når det gjelder videre studier og for «karrierebyggingen» som det heter på NHH. Jeg har fått praksisplass ved NIBIO, Norsk Institutt for BIOøkonomi sin forskningsstasjon i Lofthus i Ullensvang kommune i Hardanger, hvor jeg skal jobbe med et prosjekt som går utpå å studere effekten av gjødsling hos ulike frukttrær. Det tror jeg blir veldig spennende og jeg gleder meg til å komme i gang og lære mer om fruktdyrking generelt også forhåpentligvis.

Så nå er det bare å vente på at de som er tatt kontakt med fra NIBIO gir lyd fra seg.

IMG_7285Lofthus i Hardanger – dit jeg skal etterhvert