Praksis hos Uni Research

Hei!

Jeg heter Silje Ryland og er biologistudent ved UiB. Jeg har valgt å ta faget BIO298 – yrkespraksis i biologi som går ut på å jobbe i 130 timer hos en bedrift som biolog, da får jeg utfordret kunnskapene mine som biolog samtidig som jeg får en smakebit på hvordan det er å jobbe som biolog. Jeg ser virkelig frem til å bruke kunnskapene mine til noe med relevans.

Jeg er så heldig at jeg skal jobbe med molekylær økologi hos Uni Research Miljø sammen med Ina Nilsen. Uni Research Miljø driver med forskning innen miljøovervåkning på oppdrag fra næringsliv og offentlig forvaltning. De jobber med en visjon om å fremskaffe og levere forskningsbasert kunnskap for en økologisk ansvarlig utvikling.

I forrige uke var vi på møte med Helen Graham og Christoffer Troedsson, de var veldig imøtekommende og var veldig klare på hva og hvordan vi skal gjøre ting fremover. Vi skal delta på et prosjekt om tunikater, også kalt for kappedyr. Du har mest sannsynlig sett disse før om du har sett noen gule vedheng på et tau som ligger i sjøen. Disse ser relativt kjedelige ut, men de er litt mer innholdsrike enn de ser ut til. De hurtigvoksende tunikatene er de eneste dyrene som inneholder cellulose, i tillegg er de enkle dyrene filtratorer som gjør de i stand til å rense vann.

På nettsiden deres står det mye informasjon om Uni Research og prosjektene deres http://uni.no/nb/.

Satellite

Foto: Bård Amundsen