Da var man godt i gang med praksisperioden

Da er man godt i gang med praksisperioden på Havforskningsinstituttet.Her har jeg fått prøvd meg på mye rart. Har blant annet vært og besøkt skolelaboratoriet som har internettsiden miljølære(miljolare.no) og snakket med dem, og fått et exceldokument med informasjon om arter og fakta om disse. Dette dokumentet ble ikke brukt så mye, da man heller brukte lærebøker for å hente ut informasjon om de ulike artene. Har også jobbet med et worddokument med fakta om de ulike artene som skal brukes i lærerkompendiet samt i bildedatabasen på Havforskningsinstituttet. Informasjon fra dette dokumentet skal også brukes på miljølære, så vidt jeg forstod det. Når man ble ferdig med dokumentet ble det sendt rundt til diverse eksperter innen de ulike taksonomiske gruppene; tilleggsinformasjon ble fylt inn og faktafeil ble rettet på. Jeg skulle også egentlig lære meg Adobe InDesign for å lage feltkompendium for lærere på ungdomsskoler og videregående, men fant fort ut at det ble en litt for stor oppgave med tanke på at jeg ikke har erfaring med InDesign fra før, og at det fort tar en førti-seksti timer for å bli ganske flink i det. Så jeg har i stedet for jobbet med en del kladder i powerpoint om hvordan dette kompendiet kan se ut. For eksempel hvor mange arter skal man ha på hver side, hvordan skal layoutet se ut. Hvilke bolker med tekst skal man ha hvor? Hvordan skal man skille denne arten fra forvekslingsarter, hvor er utbredelsen og så videre. Driver akkurat nå og går igjennom elevene på Sandhopen og Matgotna sine registreringer på miljølære, hvor jeg teller antall registreringer av hver art, samt sjekker for feilregistreringer og eventuelt artsbestemmer det som er feilregistrert. Når jeg er ferdig med dette blir det å legge inn bildene som en forsker på Havforskningsinstituttet ved navn Stein Mortensen har malt i bildedatabasen på HI.

I praksisperioden har jeg lært meg litt mer om taksonomi, siden man har jobbet en del med worddokumentet med fakta om hver art samt artsbestemt feilregistreringer på miljølære.

Det er utrolig mange flinke elever som har gjort registreringene, og enkelte har artsbestemt så nøyaktig at det lukter litt universitetsnivå av det. Ta for eksempel arten Upogebia sp. som ikke har et norsk navn engang. Og som kan se ut som en blanding av en kreps og en reke. Kan kanskje minne litt om om en mantis shrimp, sånn med litt godvilje. Denne arten kan man stort sett bare finne ut hva er ved å slå opp i Handbook of the Marine Fauna of North-West Europe(en nøkkelbok for arter som brukes veldig ofte på universiteter, og ikke så mye til praktisk bruk i hjem og på videregående skoler).

Jeg har også lært meg å bli bedre i å arbeide med en gruppe mennesker, dette er jo et gruppeprosjekt. I tillegg har det blitt mye selvstendig jobbing med arbeidsoppgaver man blir gitt. Har også fått jobbe litt kreativt(selv om det ikke ble så jeg lærte meg InDesign), noe jeg synes har vært kjekt.

Paddetorsk(Raniceps raninus) av Stein Mortensen