Sommer, sol og insekter i eplefelt.

I motsetning til mange andre så er enda ikke jeg ferdig med arbeidet på min praksis plass. Sommeren har vært hektisk med mye reising frem og tilbake mellom Bergen og NIBIO ved Ullensvang kirke i Hardanger.

De første dagene ved NIBIO var interesante, og det var mye å sette seg inn i. De første dagene gikk til å sette ut bille feller, ta inn banke prøver, litt enkel kjemi og sist men ikke minst en introduksjon til min lab plass, hvor jeg endte opp med å tilbringe mye tid.

Reisingen rundt omkring i fjorden her, med båtturer og kjøring opp blant eple- og pære-feltene kan jeg ikke klage på. ( Se vedlagte bilder)

Nibio bilde 1

Når man endelig kommer frem til et felt så er det mye som skal gjøres, prøver skal samles, og det gjøres ganske enkelt ved å holde et nett under greier mens man slår de (forsiktig) med en stokk. Poenget med bankeprøver er å få en viss ide om hva slags skade- og nytte-dyr som finnes i feltet. Disse skal da identifiseres, telles og deretter ser man over en skadedyr indeks for å se om feltet er i fare for å bli negativt påvirket av skadedyr. En prosess som kan ta timesvis, men som må gjøres. Store deler av oppholdet mitt har vært fokusert på dette, og jeg har vandret flere eple- og pære-felt på langs gang og gang igjen for prøve innsamling. Jeg kan ikke akkurat klage på dette, og de ansatte her er flinke på å planlegge dette rundt været og mine vandringer i frukthager har egentlig vært ganske koselig.

Banke prøver NIBIONibio bilde eple felt

Solen skinner de fleste dagene her, og med en lett bris fra fjorden nedenfor kan jeg ikke tenke meg mange finere steder å tilbringe de første sommer ukene. Når jeg først kom opp hit så sto frukthagene i full blomst og fjordårets og året før sin sider var klare for å nytes i sol veggen. En av tingene jeg tidlig lært her oppe er at de på labben her hjelper til med testing av gjær og forskjellige prosesser for sider produksjon. Og at de alltid lager mer sider enn de trenger for testene. Og at de har et lager hvor det er lov å ta en flaske eller to av sidere de er ferdig med testing på. Arbeidsdagene støtter litt opp under denne sommerfølelsen, de starter hver dag klokken åtte og er ferdig tre, noe som har gitt meg mye tid til å bare nyte solen, og et glass kald sider med utsikt over fjorden.

About hansa

Hans Anders Thorsen Stokkeland er en biologi student ved universitetet i Bergen med interesse for forurensning, skadedyr, parasitter og helse.