Fra skjermen til sjøen

Children must be taught how to think, not what to think.                                                                                         Margaret Mead

Da er vi kommet godt i gang med prosjektet på HI, folk har blitt møtt, eposter har blitt utvekslet og viktigst; kantinen på Havforskningen er blitt testet (den er veldig god.) Prosjektet dreier seg om å legge til rette for at skoler, i første omgang barneskoler, skal kunne dra ut til fjæra i nærområdene, finne forskjellige organismer, artsbestemme dem og legge observasjonene inn på miljolare.no.

HåkonshellaHDR-

På denne måten skal barna få et lite innblikk i hva det vil si å være en forsker (litt forenklet riktignok) og forskere kan bruke observasjonene til å se på utbredelse til ulike arter langs kysten. Det er vel det man kaller en win-win situasjon. Så langt har jeg da sittet i 3. etasje på Havforskningen i mitt lille rom hvor jeg har klart og presse in tre skjermer og jobbet med lærer- og elevkompendier.

Elevkompendiene blir gjort om fra små booklets til A4 versjoner som tar for seg et bestemt fylum (Fisk, mollusker, alger osv.) og lar elevene identifisere de ulike artene. Samtidig kan de skrive ned hvor og når de fant arten og hvorvidt den var levende eller død (den siste er nok ikke så relevant for algene, som noen måtte påpeke for meg.) Lærerkompendiet blir et mye større hefte, som skal inneholde mer informasjon om hva som skal gjøres før, under og etter at man har vært i fjæra. Her skal det også stå mer utfyllende om de ulike artene elevene kan finne.

HåkonshellaKidz-8826

Den 23.09 var Jeg og Gro (van der Meeren) med Mathopen skole for å se hvordan de bruker kompendiene og utstyret ute i felt og om det er noen ting de føler mangler av informasjon eller stoff. Elvene var ivrige som fy og fløy fram og tilbake, høyt og lavt. Jeg måtte nesten stoppe et par av dem fra å legge på svøm. Så det var ingenting å si på innsatsen. De fant mye spennende og viste stor nysgjerrighet og lærevilje, to egenskaper som kan være greie å ha med seg hvis man vil bli forsker. Det ble funnet ål, jeg tok med to grupper ut i båt og vi så et par flyndrer, fant en Pycnogonida (havedderkopp) Da bergensværet mente vi hadde fått nok lærdom for i dag, sendte det en regnskur vår vei.

Alt i alt så er det et veldig spennende prosjekt å jobbe med og jeg gleder meg til å få lærerkompendiet ferdig.

Fred ut.

Hegre-8850

About Terje

Jeg er en testikulær, karbonbasert livsform av arten Homo sapiens sapiens som har vandret rundt på denne planeten i ca. 27 år. Har akkurat returnert fra en tidligere fangekoloni på den sydlige halvkule hvor jeg fullførte en bachelor. Der oppdaget jeg en interesse for marine organismer og særlig halofile vertebrater med ovarier og melkekjertler.