Døgnet trenger flere timer 2

«Time is free. But it is priceless. You can´t own it, but you can spend it. You can´t keep it, but you can share it»

-Inspirert av Harvey Mackay-

Da kryper det sakte mot slutten av mitt opphold på Havforskningsinstituttet og det har vært veldig spennende å få et lite innblikk i hva som skjer bak lukkede dører borte på tuppen av Nordnes.
Livet i Fjæra prosjektet putrer og går videre, med kompendier som bearbeides og en webside som antagelig vil være oppe før jul.

_MG_1130

Men det er aldri nok tid. Det er mange aspekter av dette prosjektet som jeg gjerne skulle hatt mer ferdigstilt enn det er foreløpig. Særlig å få inn et segment på hvordan å skille lignende arter er noe jeg hadde håpet å bli ferdig med. Det har fått bein å gå på, men har ikke kommet til det punktet hvor det kan løpe enda.

En oversikt over hvilke arter man kan forvente å finne hvor langs Norges kyst er også noe jeg har startet på, men denne delen er mer i bleiestadiet enn noe annet. Men viktigste er at den er der, så jeg krysser fingrene for at det kommer en student til neste år, like fersk og PC-n00b som meg som kan overta der jeg slapp.

IMG_8734

Jeg tok meg den friheten å skrive et dokument som påpeker hvilke oppgaver som (jeg mener) burde være prioritert å få ferdig til nestemann. Vi får se om han/hun følger dem eller om vedkommende har sine egne tanker om hva som skal fylle disse sidene.

Til syvende og sist er det viktigste at disse kompendiene blir gode ressurser for lærere og elever så vi kan i en mye tidligere alder enn før, lære neste generasjon om hvor fantastisk og viktig det marine miljøet er for oss bipedale primater. Selv om det er et element vi kun kan besøke, så er det alltid et fasinerende sted å tilbringe tid.

Til neste gang.

About Terje

Jeg er en testikulær, karbonbasert livsform av arten Homo sapiens sapiens som har vandret rundt på denne planeten i ca. 27 år. Har akkurat returnert fra en tidligere fangekoloni på den sydlige halvkule hvor jeg fullførte en bachelor. Der oppdaget jeg en interesse for marine organismer og særlig halofile vertebrater med ovarier og melkekjertler.