Naturvernforbundet – litt tanker før praksis 1

Hei på deg!
Dette er mitt aller første blogginnlegg om min praksisperiode hos Naturvernforbundet i Hordaland, og generelt første blogg jeg skriver i mitt liv. Dette blir spennende.

13393899_10208004866617819_5516016112555499577_n

Hege (t.v) Mola mola (t.h)

Jeg heter Hege og er en 22 år gammel jente fra Sørlandet. Sommeren 2014 flyttet jeg til Bergen for å følge drømmen min om å bli marinbiolog. Hvor denne drømmen startet er jeg ikke helt sikker på, men jeg har en anelse om den fikk sitt opphav i da jeg var 11 år og så på en sci-fi serie kalt «surface». Selv om jeg senere har lært at marinbiologer gjør litt andre ting enn å lete etter havmonstre, er det fremdeles det jeg ønsker å bli.

Hvordan jeg ønsker å arbeide som marinbiolog er fremdeles litt usikkert for meg. Forrige vår tok jeg faget BIO198 som ga meg en praksisperiode på 40 timer. Her fikk jeg erfare hvordan en marinbiolog kan jobbe i en forskerstilling gjennom min praksis hos HI. Dette semesteret ville jeg utforske andre måter å være biolog på. Valget mitt falt på Naturvernforbundet grunnet min interesse for naturvern og ønsket om å lære mer om hvordan man kan arbeide med det.

Jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva slags arbeid praksisperioden min vil innebære, men det blir absolutt en ny og interessant erfaring for meg.  Foreløpig ved jeg at praksisen innebærer undervisningsopplegg gjennom Den Naturlige Skolesekken [DNS], og deltagelse på møter og foredrag. DNS virker forøvrig som et kjempebra prosjekt, men jeg er litt nervøs for å prøve meg på undervisning. Samtidig blir det gøy å prøve noe helt nytt!.

I morgen (torsdag 26. januar) er mitt første møte med Naturvernforbundet. Så langt har jeg fått litt info via mail, men har likevel mange spørsmål til i morgen. Forhåpentligvis vil det da bli klarere hva jeg skal bruke praksisperioden min på og hva de forventer av meg.

11216241_10206022304695010_4811565067183508414_n

Der nede en plass på bryggen ligger hovedkvarteret til Naturvernforbundet Hordaland

Update: I dag (torsdag 26. Januar) var jeg på det grønne loftet og besøkte Naturvernforbundet. Her ble jeg møtt av en hyggelig gjeng bestående av Borgar, Nils Tore og Silje. Mesteparten av tiden gikk med til å gå igjennom hva slags arbeid Naturvernforbundet gjør, hvem som er med, hvilke undergrupper som jobber med hva og om arrangementet deres Naturlig Onsdag. En av gruppene jeg skal møte senere er Naturmangfoldsgruppen. Her skal jeg delta i møter og kanskje være med å planlegge litt. Kanskje jeg lærer å skrive høringsuttalelse? I tillegg skal jeg være med på i Den Naturlige Skolesekken, som forøvrig virker mindre skummelt nå etter jeg har fått mer informasjon.

Etter en hyggelig lunsj har jeg virkelig begynt å glede meg. Kun utfra lunsjsamtalene kan jeg si med stor sikkerhet at jeg kommer til å lære mye av denne gjengen. Både om politikk og naturen. Det er uendelig mye jeg ikke vet.

Første arbeidsdag er allerede neste Torsdag. Jeg er veldig spent!

Før den tid er det et Naturlig Onsdags foredrag neste uke: Trenger sykkelbyen støttehjul?

Hvis du er interessert i å lese mer om Naturvernforbundet kan du finne dem på www.naturvernforbundet.no.

Her kan du melde deg som frivillig i Den Naturlige Skolesekken

Til neste gang
Hege

About Hege

Jeg er en 22 år gammel jente fra Kristiansand. Studerer biologi ved UiB og er i mitt siste semester på bachelorgraden.