Gleder meg til praksis hos Botanisk hage :D

Heihei!

Jeg er Hedda, går andre året på Miljø- og ressursfag, er opprinnelig Hamarsing, og har vært så heldig og fått praksisplass hos Universitetets Botaniske hage. I skrivende stund sitter jeg i kantinen på Haukeland sykehus for det er (omtrent) her praksisen min skal finne sted. Nei, jeg skal ikke stelle med pasientene, men jeg skal stelle med «hagen på taket» utenfor kantinen 😀 Hagen skal igjen bli et hyggelig sted til rekreasjon for pasienter, pårørende og ansatte. Den har i dag et stort behov for stell og utplanting av nye arter, noe jeg skal bli med på!

20170201_145113-1

Meg og «Hagen på taket»

Fra før har jeg en bachelor i statsvitenskap fra NTNU Trondheim. Denne bacheloren gjorde meg mer nysgjerrig på forvalting av miljøet og naturressurser som førte meg til Bergen og studiet Miljø- og ressursfag. Jeg har alltid vært glad i skog og fjell, familiehytten i Ringsakerfjellet har mye av skylden for dette hvor daglige ski- og skogsturer alltid har vært obligatoriske. Min passion for naturvern fikk en boost av et år med friluftsliv på folkehøgskole og har engasjert meg videre. På Miljø- og ressursfag har jeg vært på flere feltkurs, som har vært veldig motiverende for studiet. Det å komme seg ut og se hvordan teori fungerer i praksis er for meg en meget god supplering til studiet og en god måte å lære på. Det er derfor jeg valgte praksisemne dette semesteret, for da kan jeg gjøre arbeidserfaring som en del av min læreplan.

20170201_145201-120170201_145352-1

Hagen er noe gjengrodd, men noen steder kommer våren allerede tilsyne

Jeg har vært på et hyggelig møte med Botanisk hage om praksisen, og forventningene mine for våren er høye! Jeg får mye frihet og ansvar i å velge hva og hvor planter skal plantes. Etter flere år som student er det en rar tanke å ha frihet til å ta avgjørelser som ikke kun går utover en selv. Valgene jeg tar har konsekvenser for de som bruker hagen i årene som kommer. Dette gjør også praksisen mer betydningsfull for meg.

kopi-av-20170201_154041-1

Skriver blogg i kantinen med hagen som utsikt og inspirasjon

Jeg gleder meg utrolig mye til arbeidet fremover. Første arbeidsdag blir på Arboretet på Milde for å planlegge hvilke frø som skal plantes og deretter møte med Haukelands venner som Botaniske hage samarbeider med på dette prosjektet. Følg med videre! Vi blogges!

Følg gjerne Botanisk hage på Facebook: https://www.facebook.com/Arboretet-og-Botanisk-hage-Milde-159415774095888/

og Haukelands venner: https://www.facebook.com/Haukelandsvenner/?hc_ref=SEARCH