Godt i gang

Da var det på tide med en oppdatering! Nå har jeg og Sunniva jobbet på Havforskningsinstituttet i rundt 80 timer, og vi har kommet godt i gang med oppgaven. Vi har vært inne på arkivet for å finne hva slags data som eksisterer om Termograftjenesten og vi fant en hel perm med håndskrevne målinger som går tilbake til 1935! Dermed innså vi at vi hadde en stor jobb foran oss, en som vi nok dessverre ikke blir ferdige med på knappe 140 timer. Vi skal ihvertfall prøve så godt vi kan å komme et stykke slik at noen andre kan overta jobben vår når vi er ferdige.

Nesten alle målingene før 1960-tallet finnes kun i denne permen vi jobber med, så vi forstår viktigheten med å endelig få dem digitalisert. Vi har nå startet med å skrive inn målinger fra 1935 og 1936 i et excel ark, og vi tar og dobbeltsjekker alt det vi skriver inn for å være sikre på at det blir riktig. Det kan bli lange dager med mye tasting, men vi har fått flere folk som har jobbet her i en årrekke vi kan ta kontakt med for et lite avbrekk. Også er det rutine her med kaffepauser kl 9, kl 12 og kl 14, så jeg tror vi skal klare oss helt fint.

Jeg har lært flere ting under oppholdet så langt, blant annet viktigheten av å sikre eldre datasett. Jeg har også fått et innblikk i hva som er den beste metoden for å skrive ned data slik at det kan brukes av andre i fremtiden. Jeg har fått oppleve hva en oceanograf eller økolog kan jobbe med etter studentlivet, men jeg skulle nok helt ærlig ønsket at vi fikk jobbe rundt biologer i stedet, ettersom det faktisk er studiet vårt. Kanskje noe å tenke på til fremtidige studenter på BIO298?

-Elisabeth

20170425_123703

Her er permen vi jobber med å digitalisere

20170307_113229