Takk for alt 1

Da er jeg offisielt ferdig med praksis og biologistudiet. Jeg skal ta å svare på et par spørsmål om min opplevelse av praksis og av faget.

Svarte praksisoppholdet til dine forventninger?

Det er helt klart litt bittersøtt å være ferdig. På den ene siden har jeg fått med meg mye erfaring og lært en del om hvordan det er å jobbe i en så stor organisasjon. På den andre siden var jeg nokså misfornøyd med oppgaven jeg fikk, og med tanke på det vil jeg ikke si praksisoppholdet svarte til mine forventninger. Jeg er veldig fornøyd med faget og Havforskningsinstituttet generelt, men skulle ønske jeg fikk en annen oppgave og at jeg kunne jobbe sammen med biologer fremfor havforskere.

Hva gjør praksis med dine tanker om å være biolog?

Praksisen har gitt meg et innblikk i hvordan det er å jobbe i et marint yrke og i et forskermiljø. Jeg kan tenke meg at flere biologer har en lignende hverdag som de ansatte på oseanografi, og akkurat den typen arbeid er ikke noe jeg kunne tenkt meg. Jeg har fortsatt veldig lyst til å jobbe som biolog, men vår hverdag i praksis var 100% av tiden på kontor, og jeg har selv lyst på en mer aktiv og variert arbeidsdag i fremtiden.

Hvilken type kunnskap savnet du underveis?

Jeg følte egentlig ikke at jeg savnet noe særlig kunnskap, da vår arbeidsoppgave var nokså lett å utføre. Jeg skulle nok heller ønsket meg en større utfordring enn det vi fikk, og en sjanse til å lære enda mer. Også skulle jeg ønske at jeg hadde enda mer kunnskap om faget og praksisvertene på forhånd, slik at jeg kunne valgt en oppgave som passet bedre til meg. Bortsett fra det vil jeg si jeg er fornøyd med faget i sin helhet, og anbefaler det absolutt til nye studenter.

Til slutt vil jeg bare si takk for alt, til Havforskningsinstituttet og de fine menneskene der, og til BIO298 og Gaute.

– Elisabeth Marie