Internship i Gongga Mountains, China

Ni hao! Henrik heter jeg, og jeg studerer biologi på uib. Akkurat nå befinner jeg meg på et hotell i storbyen Chengdu, i Sichuan, Kina. Gjennom et internasjonalt forskingssamarbeid kalt TraitTrain har jeg vært så heldig å få et internship her. Dette er et samarbeid mellom universitetet i Bergen, universitetet i Colorado og IMHE i Kina. Sammen med medstudent og gode venn Hedda, skal jeg gjøre carbon flux målinger og fenologisk forskning med IMHE (The Institute of Mountain Hazards and Environment), i The Alpine Ecosystem Observation and Experiment Station of Mt. Gongga i Moxizhen. Med andre ord, en fremtidig biologs drøm. Å få tilbringe sommeren som biolog i kinesisk natur og fjell er ikke annet enn en drømmesommer!

I forbindelse med denne praktikantplassen i Kina tar vi også et universitetsfag kalt bio299. Her skal vi skrive en blogg om opplevelser og erfaringer vi gjør underveis. Slik ble det altså til, at også jeg kaster meg på den store bloggbølgen.

Vårt eventyr er så vidt begynt, men med bare to dager i Chengdu har vi opplevd en hel del. Vi har møtt masterstudent Yao, vært på The mini great wall (se figur 1) og spist hotpot (se figur 2). I tillegg har vi satt en hel restaurant på hode for å bestille lunsj. Med kinesisk meny og ingen engelsk kunnskap hos de ansatte, var det vanskelig å få frem vårt enkle budskap: «Food, lunch, vegetables». Heldigvis, mens vi lette febrilsk i diverse ordbøker, kom en engelsktalende kineser oss til unnsetning. Det er ikke mange av dem, men de finnes.

Figur 1

Figur 2

Språket er altså en utfordring da de fleste her ikke kan engelsk og skriftspråket er i tegn, men vi prøver å ikke la det være en hindring. Takk, eller xiexie (谢谢), derimot er et av de få ordene vi kan. Dette fører til at vi takker veldig mye! (Se figur 3). En annen utfordring er kinesernes store fasinasjon for squats. Toalettene her er av typen hull i bakken, noe som viser seg slitsomt for både legger og lår. En skal ha en del timer på SIB treningssenter for å kunne behagelig benytte seg av dem. Heldigvis har jeg en penis (se figur 4) og kan stå på bena mesteparten av tiden. Til tross for disse utfordringene har jeg fått et veldig godt inntrykk av Kina og kinesere generelt. Alltid hjelpsomme og de lager ekstremt god mat!

Figur 3

Figur 4

I løpet av min tid her i Kina, 2 måneder, håper jeg å lære mye om biologers arbeid i praksis. Da spesielt i felt, men også hvordan bearbeide innsamlet data. Selv om den store biologibibelen vi har som lærebok kan fortelle mye, tror jeg ikke timer på lesesalen kan måle seg med erfaringene jeg vil gjøre her. Mine tidligere erfaringer med slikt arbeid er kun gjennom feltkursene i faget bio102 så det blir spennende å nå ta del i et ordentlig forskningsprosjekt, spesielt et som fokuserer på konsekvenser av klimaendringer. I tillegg ønsker jeg å lære så mye jeg kan om kinesiske forskningsmetoder, internasjonalt samarbeid, kultur og selvfølgelig språk.

Se hva som skjer..