TraitTrain, Fenologi og Carbon flux

Hei igjen og som tiden flyr! Både Henrik og jeg er nå over halvveis i praktikumet vårt her i Mount Gongga. Fortsatt har jeg problemer med å gjøre meg forstått når jeg spør om hvor doen er på kinesisk (hvem skulle ha trodd at uttalen har såpass mye å si?!), men oppe i fjellene har jeg tilbragt mye tid og her kommer litt informasjon om hva vi driver med..

Vi er altså blitt en del av prosjektet TraitTrain som ønsker å styrke samarbeidet mellom ulike institusjoner med fokus på økosystemers respons til klimaendringer og også komparative studier av nordlige og alpine regioner. I Norge inngår Universitetet i Bergen og UNIS på Svalbard med et internasjonalt samarbeid med Kina (The Institute of Mountain Hazards and Environment, Chinese Academy of Science in Chengdu) og USA (Department of Ecology and Evolutionary Biology at the University of Arizona). TraitTrain er knyttet til TransPlant prosjektet og SeedClim som du kan lese mer om her:

img_3024

Moxi fra høyden

20170618_153308

img_3263

Stasjonen vi bor på

I Mount Gongga har vi fire transplant sites fra en høydegradient på 3000 moh til 4200 moh, en alpin region. High site ligger på 4170 moh, snow fence site på 4100 moh, alpine site på 3850 moh, middle site på 3500 moh og low site på 3000 moh. Her er OTC kamre satt opp og jordlapper flyttet opp og ned gradienten for simulering av klimaendringer. Gjennom OTC kamre og et oppsatt snøgjerde kan en se hvordan plantesamfunn og populasjoner reagerer på varme, og sammen med transplant plottene er disse satt opp for lettere å forstå hvordan klima og klima endringer kan påvirke vekst, både fysiologisk og demografisk.

img_3045

High site, 4170 moh

img_2788

Alpine site, 3850 moh

img_2985

OTC chamber

img_2979

Transplant plot, alpine site

img_3040

Transplant plot 50×50, high site

Det er det to store prosjekter vi tar del i her i Mount Gongga. Vi observerer fenologien til blomstrende planter og måler karbon omsetningen i transplant plottene. Som oftest jobber vi to dager på og deretter to dager av. På-dagene går ut på å samle inn data i fjellene. Her klassifiseres det blomstrende planter og det noteres hvilken vekstfase arten er i (bud, flowering, withered eller ripe). Gjennom karbon flux målinger (bruk av Licor 8100) kan en måle hvor stor   påvirkning varmebehandlingene og transplantingen har på økosystemene.

img_2759

Store gjerder rundt sitsene er nødvendig for at ikke dyr som hester, geiter og yak skal ødelegge plottene

img_2886

Mindre dyr derimot er vanskeligere å holde unna

Viola, Potentilla og Veronica er blant noen slekter som vi også finner i Norge, noe som kan gjøre sammenlikningen av data mer interessant. Av arter som også kjennetegner disse trakter er vår kjære Rhododendron som pryder vegetasjonen like fint som i Bergen.

img_2752

img_2890

Rhododendron i fjellheimen

På av-dagene, de dagene vi ikke er i fjellene, og ved siden av å overføre original data til digital pc, benyttes tiden til å utforske de andre fjellene som omringer Moxi, la smaksløkene bedøves av provinsens pepper og kinesisk chili (tviler på at norsk mat smaker det samme når jeg kommer tilbake), og prøve seg på byens KTV.

img_2864

Utforskning av Fjellene rundt Moxi, utsikt inn mot Hailougou

img_3135

På denne turen fikk vi utsikt mot selveste Mount Gongga!

Å jobbe i felten og å samle inn original data er hardt men morsomt arbeid, og gjenkjenningen av områdets arter og blomstrende planter er ikke lengre noen utfordring. Med hodet godt plantet i transplant-plottene blir dette lettere og lettere for hver arbeidsdag vi legger igjen her oppe i fjellene! Samtidig blir jeg mer nysgjerrig på behandlingen av innsamlet data og statistiske metoder, dette vil jeg lære mer av! Det plantes også frø fra arten Abies fabri, en conifer i familien Pinaceae, og fordi tregrensa her er på rundt 3600 moh, hadde det vært gøy å kunne være med på videre observasjon av disse.

img_2989

Det er svært skiftende vær oppe i høyden under regntiden, plutselig befinner vi oss midt i tåka! Snow fence site, 4180 moh

img_2775

Henrik i felt, Snow-fence site 4180 moh