Klar for Havforskningsinstituttet

Hei!

Jeg heter Natalie og er 23 år gammel. Jeg er på mitt andre år på bacheloren i miljø- og ressursfag der jeg har valgt biologi som studievei. Dette semesteret skal jeg ta BIO298, yrkespraksis i biologi! Dette er en unik mulighet til å få jobbet som biolog i en ordentlig bedrift samtidig som jeg samler 10 studiepoeng, to fluer i en smekk. Dette er også relevant erfaring som jeg satser på å ta med meg videre.

20150819_134836

Meg i solskinn på feltkurs på Østerbø

Var så heldig å få førstevalget mitt når det gjelder valg av praksisplasser og skal derfor jobbe på Havforskningsinstituttet (la oss kalle det HI fra nå av)! HI er det største marine forskningsmiljøet i Norge. De forsker, drar på tokt og samler informasjon slik at høstingen av havet og kysten blir gjort på en bærekraftig måte.

Det jeg spesifikt skal jobbe med er effekten av havforsuring på tropiske korallrev. Jeg kommer inn i sluttfasen av en lengre prosess der de allerede har vært ute og sett på korallrevet. Jeg skal analysere videomateriale som er samlet inn langs en naturlig pH-gradient. Jeg kommer til å bli opplært i teknikker og bruk av programmer får å kunne måle vannutskiftningshastigheter i svampen Aplysina fistularis. Arbeidet er en del av et større prosjekt som studerer hvordan svampen har tilpasset seg, både biologisk og fysiologisk, til pH-nivåer predikert for 2100. Analysen av videomaterialet vil derfor si noe om hvilke effekter pH-nivåene har hatt på individets vekst og formeringsevne, og i det lange løp også utbredelsen av arten. Videomaterialet er samlet inn ved Dominica, en øystat i Karibien.

Aplysina fistularis

Aplysina fistularis hentet fra spongeguide

Jeg er ikke eneste student som skal jobbe på HI, men jeg er alene på den oppgaven jeg valgte. Vi alle var derfor på HI onsdag 10. februar for å ordne med kontrakt og adgangskort siden jeg i bunn og grunn kan komme og jobbe når jeg vil. Er ganske spent på hvordan det blir å sitte der og jobbe, og hvilke forventning de har til meg. Er jo på en måte ansatt der nå, i hvert fall for vårsemesteret 2016. Har aldri jobbet med noe biologirelatert tidligere, utenom gjennom det praktiske arbeidet som følger med emnene jeg har tatt så langt.

Første arbeidsdag er ikke før mandag 29. februar, men jeg gleder meg allerede!

So long bloggen

– Natalie