Takk for meg!

Hei,

Da var tiden kommet for det siste blogginnlegget og min tid hos Naturvernforbundet er over. Nesten i hvert fall. I løpet av sommeren kommer jeg til å bruke litt tid på oppfølging av å forbedre noe av materiale som blir brukt til DNS, og prøve meg på en høringsuttalelse.

Noe de aller fleste gruer seg til når de skal ut i arbeid for første gang etter endt utdanning er om man har kunnskapshull eller ikke strekker til på den nye arbeidsplassen. I forhold til Den Naturlige Skolesekken følte jeg ikke at det var et problem, da undervisningen vi har hatt i fagene dekker langt mer enn det jeg skulle formidle videre. Men en ting jeg har gjort meg tanker om at hadde vært nyttig å få inn i undervisningen er litt mer dagsaktuelle problemstillinger. Det å lære seg å vekte f.eks.  naturvern opp mot samfunnsvinning gjennom aktuelle eksempler fra arbeidslivet. For studenter som senere skal inn i forvaltning eller næringslivet kunne dette gjerne vært nyttig. Selv har i alle fall jeg lært mye bare av å delta på møter der temaer som dette er tatt opp.

Noe av det som overrasket meg mest er at de som jobber på Det Grønne Loftet i NVF (les: har en betalt stilling) ikke har biologifaglig-bakgrunn, men likevel mye biologikunnskap og stort engasjement for naturvern.

Gjennom Naturmangfoldsgruppa har jeg møtt biologer i alle aldre, med mange ulike interessefelt. Noe av det jeg har fått inntrykk av gjennom praksisen og menneskene jeg møtte der, er at det er ett jobbmarked som kan være vanskelig å komme inn på om du ikke spesialiserer deg, eller vil inn i utdanningssektoren. Kanskje ikke veldig overraskende, men for meg ble det likevel en liten «aha»-opplevelse. Videre er jeg litt usikker på om biologi er den riktige veien for meg. Jeg er veldig interessert i biologi, men mest på en generell måte. Jeg brenner ikke for ett spesifikt tema, og aner ikke hva jeg skulle tatt en eventuell master i. Dette er noe jeg har mistenkt en stund, men gjennom praksisen fikk jeg nok innblikk og erfaring til å få en bekreftelse som har vært viktig for meg.

Jeg er utrolig glad for å ha fått sjansen til å være i praksis, og spesielt i NVF, for det har vært en god erfaring, uansett hvilket yrke jeg senere skulle ende opp i. Etter endt opphold sitter jeg igjen med positive erfaringer og vil anbefale alle biologistudenter å gripe sjansen til praksiserfaring selv.

Takk for en flott praksisperiode!

XoxoBloggLiv(-Åse)

DNS 2016_powerpoint (16 of 28)DNS 2016_powerpoint (18 of 29)

Ett siste farvel-rim: Takk for meg, nå hopper jeg min vei.